Sustainable business integreren in je bedrijfsstrategie

Aandacht voor duurzame bedrijfsvoering is al heel belangrijk en de verwachting is dat het in de (nabije) toekomst alleen maar een essentiëlere en centrale rol gaat spelen. Om ook in de toekomst winstgevend te blijven, is het zaak om mee te gaan in de ontwikkelingen op het gebied van sustainability. Door voorop te lopen bij de implementatie van duurzaamheid in je bedrijfsstrategie, zet je mogelijke risico’s om in grote kansen voor je organisatie. Maar hoe integreer je een duidelijk sustainable businessplan in je bedrijfsstrategie?

Het belang van sustainable business op korte en lange termijn

Het belang van duurzaam zakendoen wordt zowel op korte termijn als op lange termijn alsmaar groter. Bedrijven die duurzaamheid omarmen en onderdeel maken van hun beleid, dragen niet alleen bij aan een gezonder milieu en verbeterde sociale omstandigheden, maar profiteren ook van directe voordelen voor hun bedrijfsvoering. Zo verminderen ze operationele kosten door efficiënter gebruik van hulpbronnen en wapenen ze zich beter tegen schommelingen van grondstofprijzen. Bovendien vergroten ze hun aantrekkingskracht op bewuste consumenten, investeerders en (potentiële) werknemers, wat resulteert in verhoogde omzet en waardecreatie. In het licht van het groeiende duurzaamheidsbewustzijn wordt het duidelijk dat sustainable business niet langer een optie is, maar een strategische noodzaak voor bedrijven in vrijwel elke sector.

5 voordelen van werken vanuit een sustainable-business-strategie

  1. Consumenten stemmen hun koopgedrag steeds vaker op een milieubewuste manier af. Door een stustainable-business-strategie uit te dragen, vergroot je bedrijf naamsbekendheid en trekt het meer bewuste klanten.
  2. Wet- en regelgeving rondom sustainable-businessdoeleinden zal ook vanuit overheden toenemen. Door voorop te lopen op dit gebied en proactief duurzaam beleid te voeren, heb je een voorsprong en blijf je aan de (ESG-)vereisten voldoen.
  3. Door de coronapandemie is de digitale transformatie in de meeste bedrijven versneld. Wanneer deze transformatie duurzaam is, bouw je aan een veerkrachtiger bedrijf dat direct kan handelen als nieuwe kansen zich voordoen.
  4. Steeds meer werknemers wegen sustainability zwaarder mee in hun keuze voor een werkgever. Een sustainable-business-strategie uitdragen helpt dus om meer en betere talenten te acquireren.
  5. Door te investeren in duurzame bedrijfsprocessen die het gebruik van hulpbronnen verminderen, verhoog je op termijn je bedrijfsresultaten

Zo integreer je sustainability in je bedrijfsstrategie

Maar hoe integreer je sustainable business op grote schaal in je bedrijf? Een eerste stap is om in kaart te brengen op welke vlakken de organisatie winst kan boeken op het gebied van sustainability. Stel vragen als: Hoeveel afval produceert het bedrijf? Is ons sollicitatiebeleid divers  genoeg? Wat is onze maatschappelijke bijdrage? De antwoorden op deze vragen zijn in feite de concrete duurzaamheidsdoelstellingen van je organisatie. Wanneer deze doelstellingen helder zijn, dan kun je de missie van je bedrijf definiëren. Deze missie leidt vervolgens weer tot concrete handelingen – klein of groot – die helpen om de duurzaamheid binnen de organisatie te verbeteren. Door nieuwe technologie te omarmen, zoals artificial intelligence of FAIR-data, versnel je dit proces en ben je beter in staat om veranderingen op grote schaal te implementeren.

Grootste uitdagingen van duurzaamheid in je bedrijfsstrategie

Vanzelfsprekend zijn er ook enkele uitdagingen te overwinnen bij het implementeren van sustainability in je bedrijfsproces. Zo is het belangrijk om voorop te lopen met nieuwe duurzaamheidstrategieën, maar niet zo ver dat je uit het zicht van consumenten raakt. Samenwerken aan een duurzame toekomst vereist begrip van je klanten en partners, om hen mee te kunnen nemen in duurzame processen.

Een andere uitdaging is de mate van investering op korte termijn die nodig is om duurzame processen in gang te zetten. Op korte termijn is het vaak goedkoper om vast te houden aan de status quo. De uitdaging is om een investeringscase op te bouwen en aan te tonen hoe langetermijninvesteringen resulteren in een duurzamere winstgevendheid.

Een laatste grote uitdaging is het mogelijke gebrek aan expertise, middelen of tools om duurzaamheid te implementeren in het bedrijfsproces. Sustainable business is in ontwikkeling en elk bedrijf heeft mensen nodig om het te helpen de wereld opnieuw uit te vinden en een duurzame toekomst te creëren. Investeren in expertise opdoen over dit onderwerp is een wezenlijk onderdeel van de implementatie van een sustainable-business-strategie.

Leer meer over sustainable business

Wil je expertise opdoen over sustainable business en leren hoe je duurzaamheid ook in jouw bedrijf implementeert? De masterclass Sustainable Business helpt je om voorop te blijven lopen als het gaat om duurzaamheidsvraagstukken binnen een organisatie. Je leert impactvolle risico’s herkennen, hiernaar te handelen en ze om te zetten in kansen. Maak kennis met de ins en outs van duurzame bedrijfsvoering in het licht van actuele ESG- en CSRD-ontwikkelingen.